Mobiliteit

Mobiliteit is belangrijk, dat mag duidelijk zijn. In onze gemeente doen we dat voornamelijk over de weg, met auto, (elektrische) fiets of gewoon lopend. Gemeente Koggenland heeft ook veel water dus ook daar wordt gebruik van gemaakt.

Op deze pagina verhalen over duurzame mobiliteit.


Elektrisch bootje

Door: Kees Wiersum 

Geplaatst op: 26 augustus 2020

 

De gemeente koggenland staat, onder andere, bekend om de vele sloten en vaarten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel inwoners beschikken over een bootje. Niet te groot, niet teveel diepgang want er zijn veel bruggetjes met doorvaarthoogte van vaak niet meer dan een meter en het vaarwater is beperkt in diepte. Dus oppassen geblazen wanneer je een bootje aan wil schaffen.

 

 Een van mijn buren besloot voor het eerst een bootje aan te schaffen. De boot zelf was geen probleem maar hoe deze voort te stuwen? Na wat onderzoek viel de keus op een elektrische buitenboordmotor. Die blijken inmiddels ruimschoots voorhanden, motortjes met een goed vermogen en lange vaartijd.

Zo gezegd zo gedaan. Een leuk, klein bootje werd aangeschaft én een elektrische motor. 

   ‘Geen herrie, je gaat bijna in stilte door het landschap’, aldus mijn enthousiaste buren. Met recht een fluistermotor. Het gewicht van de motor is zeer gering, slechts 9.6 kg. De energie komt uit twee zogenaamde deep cycle accu’s van 105 ah.

   ‘Ook geen geur van benzine,- of uitlaatdampen. Dit viel ons direct op toen we onder een duiker doorvoeren en er een andere boot met benzinemotor voor ons zat,’ vervolgen ze.

‘De laadtijd van het accupakket is ca. 2 uur . Na twee uur varen staan alle indicatielichtjes van het accupakket nog op groen. Er zijn tien lampjes, 10 betekend vol, 1 is leeg. De motor heeft 5 standen (versnellingen) vooruit en 3 achteruit, gemiddeld varen we op vermogen 3; wanneer we wat sneller willen gaat de motor op 5’.   ‘We hebben alleen een andere lader gekocht om de accu’s gelijktijdig op te laden in serie.’
En wanneer deze accu’s opgeladen worden door middel van, bijvoorbeeld, je eigen zonnepanelen heb je werkelijk een uitstootvrije motor. Wel zo verstandig in het prachtige West Friesland!


Elektrisch rijden is fantastisch

Door: Fred Doodeman 

Geplaatst op: 7 maart 2020

 

Drie jaar geleden vroeg ik mijn werkgever om een elektrische auto voor mij te bestellen in plaats de geijkte lease-diesel. Mijn collega’s en leidinggevende begrepen dit niet en daarom duurde het nog een jaar voordat ik een Nissan Leaf 2e generatie kon gaan rijden.

Ik kon hem ophalen in Rotterdam. Na 50 meter heb ik hem stilgezet en sloeg de stress toe. De volgende vragen spookten door mijn hoofd: Hoe ver kan ik op een acculading rijden? Kom ik wel in Ursem? Hoe krijg ik stroom uit een laadpaal? Een uur later durfde ik pas op weg te gaan. Het was even wennen, maar na drie weken heb ik nooit meer stress gehad over het elektrisch rijden.

Wat rijdt het fantastisch een elektrische auto! Weinig geluid, automaat en een hele goede cruise-control. Het is een computer op wielen. Een computer die ontregeld kan worden door een laadpaal in Vlissingen. Gelukkig was er een Nissan garage dichtbij met een monteur die kennis had van de Leaf. Anderhalf uur later kom ik weer op weg.

Verder is het gewoon een normale auto. Mijn gezin kan mee en de kofferbak heeft een redelijke afmeting. Helaas mag hij geen trekhaak en dat was lastig, toen de auto in de carnavalsoptocht meereed in Ursem. Het karretje met zonnepanelen moest ik op een houtje-touwtje-wijze vastmaken.

Actieradius

In mijn auto zit een 40kW accu die met een 50kW lader opgeladen kan worden. Dit is erg weinig, want de ontwikkeling is daarna erg snel gegaan. Inmiddels is 64kW met 100 kW snelladen de standaard geworden. Toch moet ik vrijwel nooit langs de weg laden. Ik heb een thuislader, dus elke ochtend is de accu 100% vol. Ook op mijn werk kan ik laden en dat is in Amsterdam. 

Volgens de specificaties kan ik 270 km ver komen op een acculading. Dit is volgens de WLTP-norm voor praktijkgebruik. Echter is dit ook een wensdroom. Waarom kan ik dit onmogelijk halen?

Airco aan.                                                – 5km

Kou                                                           – 30 km

100 km/uur                                             – 20 km

120 km/uur                                             – 30 km

130 km/uur                                             – 30 km

Tegenwind                                              – 25 km

10% reserve in accu                              – 25 km

 

Al zou je in de winter met tegenwind zou willen doorrijden dan kom je 135 km ver. Ik kies er zelf voor om nooit harder dan 100 km/uur te rijden in de ECO-modus. Dit rijdt erg ontspannen en ik haal meestal tussen de 180 en 200 km op een acculading. 

Vakantieauto

Ik heb de auto twee keer meegenomen op vakantie. De 1e keer was het doel Zuid-Frankrijk. Mijn dochter navigeerde me van laadpaal naar laadpaal, maar het werd een ramp. We hebben Parijs gehaald. Frankrijk was nog niet klaar voor elektrische auto’s.

Vorig jaar november ben ik naar Berlijn gereden en dat ging uitstekend. Het netwerk van laadpalen is hier veel dichter en nu heb ik wel mijn bestemming bereikt. Hoewel… Het snelheidsverschil met de auto’s die 200 km/uur langs me zoefden was wel erg groot. Angstaanjagend soms.

 

Laadkosten

Er zijn verhalen dat je voor 5 euro naar Italië rijdt, maar daar klopt niets van. Elektrisch rijden is best duur. Ben je aangewezen op laadpalen van bijvoorbeeld Shell Recharge, dan is het even duur als rijden op benzine. Thuisladen en zoveel mogelijk op eigen zonne-energie maakt het een sport om tegen zo laag mogelijke kosten te rijden.

Is het leuk?

Ik wil niet meer anders. Het geeft mij het gevoel dat ik een kleine bijdrage lever aan het tegengaan van klimaatverandering. Ik weet wel dat de auto en de accu ook gemaakt moet worden, maar ik hoop deze auto nog zeer lang te kunnen rijden, waardoor mijn kilometers echt duurzaam worden.

Elektrisch rijden heeft mij bewust gemaakt van het verbruik van een auto boven de 100 km/uur. Ik vind daarom dat de nieuwe Tesla rijders eigenlijk niet echt hebben geleerd om elektrisch te rijden.