Wegen en fietspaden

Wat is er mooier om in ons weidse polderland lange fietstochten te maken? Of over goed onderhouden wegen snel je bestemming te bereiken? Soms is er meer aan de hand met de wegen in onze gemeente.


Revolutionair: warmte uit wegdek!

Door: Frank Scholtens

Geplaatst op: 16 maart 2019

 

Koggenland heeft al 18 jaar unieke verwarmingstechnologie binnen de gemeente!

In het Koggenlandse Avenhorn worden de 67 appartementen en andere ruimtes van het zorgcentrum Vijverstate al sinds 2005 duurzaam verwarmd met warmte uit het wegdek. Deze unieke techniek is ontwikkeld door de duurzame Koggenlandse onderneming Strukton Civiel (voorheen Ooms).

Strukton / Ooms verwarmt al sinds 2001 ook hun eigen kantoorgebouwen in Scharwoude met dit revolutionaire zogenaamde Road Energy Systems. Hiervoor hebben zij 2.250 m2 asfalt benut, en verwarmen een kantoorpand waar 100 medewerkers actief zijn. Bij-stoken is niet nodig, terwijl in de zomermaanden het proces gekeerd kan worden zodat het koeling geeft.

Hoe werkt het?

Onder een asfaltlaag wordt een bitumen membraan gelegd met daarop kunststof matten. In die matten worden vervolgens tyleen slangen gelegd waar een vloeistof (water met glycol) door wordt gepompt.

Warmte uit asfalt bij de Vijverstaete Avenhorn

Over deze laag wordt asfalt gelegd met een rij laag. Overdag verwarmt de zon het wegdek en de warmte wordt door het zwarte asfalt vastgehouden. De weg heeft hierdoor een dubbele functie gekregen. Naast rijbaan absorbeert het zonnewarmte die dan weer door een warmtewisselaar wordt omgezet in energie voor de gebouwverwarming.  

Dit proces kan in de zomermaanden worden omgekeerd en wordt koelte afgegeven aan het gebouw. Een airconditioning is dus niet nodig.

Bijkomstig voordeel is dat strooiwagens dit stuk asfalt in de winter over kunnen slaan.

Bekijk de video!

Sindsdien zijn er een 21-tal projecten gerealiseerd en is 43.600 m2 asfalt voorzien van  dit systeem en operationeel. Het grootste gerealiseerde project is 7.500 m2 en ligt op de vliegbasis in Woensdrecht. Hiermee wordt de hangar verwarmd. Het kleinste project is 100 m2 op een parkeerplaats in Rotterdam. De warmte uit het riool wordt benut voor de gladheidbestrijding van de parkeerplaats.

Afhankelijk van de omvang van het project zijn de aanlegkosten ca € 100,- /  75,= per m2.

De terugverdientijd van dit systeem is geraamd op circa 5 jaar.

Naast warmte uit asfalt ontwikkelt Strukton Civiel vanuit Scharwoude ook een systeem om elektriciteit op te wekken uit wegdek. Dit zogenaamde SolaRoad systeem is al operationeel als fietspad in Krommenie. Zou natuurlijk leuk zijn als Koggenland ook een dergelijk fietspad zou krijgen!
De elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar. Die energie kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens.

Zonnefietspad